سئو

الگوریتم پاندا چیست؟

الگوریتم پاندا در گوگل چیست؟

الگوریتم پاندای گوگل (Google Panda) برای جلوگیری از توسعه محتوای نامطلوب و ضعیف در صفحه نتایج ایجاد شد. نیاز مخاطب برای گوگل یک اولویت بسیار مهم تجاری است. گوگل همواره می‌خواهد اطلاعاتی به کاربرانش ارائه دهد که نیازهای آن‌ها را رفع کند. ارائه اطلاعات مفید، به‌روز، مستدل و علمی به کاربران چیزی است که تجارت گوگل را زنده نگه می‌دارد.

بنیان‌گذار وب‌سایت Search Engine Land این آپدیت را در ابتدا FARMER نام‌گذاری کرده بود. اما گوگل کمی بعد اذعان کرد که این الگوریتم از همان ابتدا “پاندا” نامیده می‌شده است. قبل از راه‌اندازی الگوریتم پاندا، مخاطبان از محتوای بی‌کیفیت، ضعیف و نامرتبط سایت‌هایی که در صفحه نتایج گوگل ظاهر می‌شدند گله داشتند. گوگل برای حل این مشکل الگوریتم پاندا را طراحی کرد.

وظیفه اصلی الگوریتم‌های پاندا طبقه‌بندی نتایج بر اساس کیفیت محتوای وب‌سایت‌هاست. کیفیت محتوا روی رفتار کاربران انسانی سنجیده می‌شود. سایت‌هایی که از الگوریتم پاندا تاثیر پذیرفتند و جایگاهشان نزول یافته می‌توانند اقدامات مختلفی برای رفع گوگل پنالتی و افت رتبه خود انجام دهند؛ اقداماتی برای بهبود رابط کاربری مانند بازسازی صفحاتی که محتوای بی‌کیفیت دارند، اضافه کردن محتوای باکیفیت، حذف کلمات کلیدی که زیاد تکرار شده‌اند. با طراحی سایت اصفهان همراه باشید.

الگوریتم پاندا گوگل به چه هدفی ایجاد شد؟

در سال ۲۰۱۰، کیفیت پایین محتوای وب‌سایت‌ها و افزایش بی‌رویه مزرعه‌های محتوا باعث انتقادات شدید کاربران شد. در این میان، راه‌اندازی الگوریتم کافئین در سال ۲۰۰۹ توانایی گوگل در فهرست‌بندی سریع‌تر مطالب را چندین برابر افزایش داد. این امر باعث شد تا اطلاعات کم‌کیفیت در گوگل به سرعت دسته‌بندی شوند. تمام این اتفاقات تجارت گوگل، که بر پایه تأمین نیازهای کاربران برای جستجوی عبارات کلیدی بود، را در معرض خطر قرار دهد.

گوگل در نهایت با طراحی الگوریتم پاندا توانست به این نارضایتی پایان دهد و کیفیت محتوای نمایش داده شده در صفحات جستجو را رتبه‌بندی کند. در حال حاضر، تولید محتوای متنی باکیفیت که نیازهای مخاطبان را برآورده کند، به یک ارزش اساسی برای گوگل تبدیل شده است.

سئو چیست
ادامه مطلب

به روز رسانی الگوریتم پاندای گوگل

گوگل برای اولین بار الگوریتم پاندا را در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۱۱ معرفی کرد. در همان روز، یعنی بیست و چهارم فوریه، گوگل یک پست درباره یک به‌روزرسانی منتشر کرد. آنها اعلام کردند که یک تغییر مهم در الگوریتم خود راه انداخته‌اند که ممکن است بر رتبه‌بندی ۱۱.۸٪ از جستجوها (عباراتی که توسط کاربران جستجو می‌شود) تأثیر بگذارد. محتوای کم کیفیت هیچ اطلاعات مفیدی را به اختیار کاربران نمی‌گذارد و به دانش آنها افزوده نمی‌شود. همچنین بسیاری از محتوای وب‌سایت‌ها کپی از محتوای دیگر وب‌سایت‌ها هستند. این الگوریتم باعث بهبود رتبه وب‌سایت‌هایی می‌شود که محتوای منحصربه‌فرد، مفید و خاص دارند.

پس از این به‌روزرسانی، مزارع محتوای eHow و wikiHow مجبور شدند عملکرد خود را بهبود ببخشند. به‌روزرسانی‌های بعدی حتی از این هم سخت‌گیرانه‌تر عمل کردند به طوری که به محتواهای ضعیف عبور نمی‌دهند و محتوای قابل قبول را نیز مورد حمله قرار دادند. الگوریتم پاندا به هیچ وب‌سایتی رحم نمی‌کرد و وب‌سایت‌هایی که دارای مشکلاتی نظیر طراحی ناکارآمد و مزاحم، تبلیغات بیش از حد، اشتباهات نگارشی و ادبی، متون تکراری، و محتوای کم کیفیت بودند، موقعیت خود در نتایج جستجو را از دست می‌دادند.

جریمه شدن توسط الگوریتم پاندا

یک نشانه احتمالی از جریمه پاندا، کاهش ناگهانی در ترافیک ارگانیک یا کاهش در رتبه وب‌سایت است. با این حال، این کاهش باید پس از تاریخ به روزرسانی الگوریتم پاندا آغاز شده باشد.

مهم است که درک کنید که عوامل مختلف می‌توانند به رتبه‌بندی و ترافیک وب‌سایت آسیب بزنند. بنابراین هر کاهش در رتبه یا ترافیک را نمی‌توان به جریمه پاندا نسبت داد. به عنوان مثال:

  • ظهور یک رقیب در بازار تجاری شما نیز ممکن است منجر به کاهش ترافیک وب‌سایت شما شود. در چنین مواردی، باید بررسی کنید که کدام فرد در بازار جلوتر از شما قرار گرفته است.
  • گاهی اوقات، کاهش رتبه یا ترافیک به دلیل علل فصلی یا تغییر شرایط اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال، در فصل‌های سرد سال، دستگاه‌های گرم کننده کمتر مورد تقاضا هستند و مردم کمتر جستجو می‌کنند. برای اطمینان بیشتر، کنسول جستجوی گوگل را برای مشکلات گزارش شده بررسی کنید.
  • حتی ممکن است یک به‌روزرسانی کاملاً متفاوت معرفی شود که باعث کاهش رتبه شما می‌شود، بدون ارتباط با الگوریتم پاندا.

جریمه در الگوریتم پاندا به صورت سایت-واید است. این بدان معناست که حتی اگر بخش کوچکی از وب‌سایت شما حاوی محتوای ضعیف، نامعتبر یا مزرعه محتوا باشد، کل وب‌سایت مورد جریمه قرار خواهد گرفت.

UTM لینک چیست؟
ادامه مطلب

وقتی یک به‌روزرسانی جدید منتشر می‌شود، مهم است که مشورت با دستورالعمل‌های صنعتی که قرار است در این به‌روزرسانی درگیر شوند، صورت گیرد. اگر کاهش رتبه شما با تاریخ به‌روزرسانی هم‌زمان رخ داده باشد، عملکردهایی که این الگوریتم به عنوان منفی شناسایی می‌کند را شناسایی کرده و بررسی کنید که آیا وب‌سایت شما دارای این عملکردهای منفی است یا خیر. در نهایت، اگر باور دارید که تحت تأثیر هم عملکردهای منفی و به‌روزرسانی‌ها قرار دارید، برای اصلاح وضعیت اقدام کنید.

رفع جریمه الگوریتم پاندا گوگل

اگر الگوریتم پاندا وب‌سایت شما را مجازات کرده باشد، برداشتن این مجازات کاری چالش‌برانگیز خواهد بود. تا زمانی که این الگوریتم به بهبود عملکرد وب‌سایت‌ها بر اساس محتوای باکیفیت تمرکز دارد، بهترین راه حل تولید محتوای منحصر به فرد و تازه و ارتقاء کیفیت محتوایی که قبلاً منتشر شده است می‌باشد.

در ابتدا از فعالیت پاندا، برخی از وب‌سایت‌های مورد مجازات با ترکیب و تجمیع صفحاتی که موضوعی مشابه با یکدیگر داشتند، صفحات جدیدی ایجاد کردند. همچنین با ویرایش محتوا و ساختار این صفحات، موفق به بازیابی رتبه و برداشتن مجازات شدند. الگوریتم پاندا در طول سال‌های گذشته تغییرات زیادی را تجربه کرده است. در ابتدا، این الگوریتم به تمامی صفحات وب‌سایت و کیفیت محتوای موجود در همه صفحات نگاه می‌کرد، اما بعدها تمرکز خود را به هر صفحه از وب‌سایت انتقال داد. پاندا ممکن است تنها یک یا چند صفحه از نتایج گوگل برای وب‌سایت شما حذف کند. اما اگر تعداد زیادی صفحه توسط پاندا مجازات شده باشد، تمامی صفحات وب‌سایت شما با کاهش رتبه مواجه خواهند شد.

تفاوت بین الگوریتم پاندا و پنگوئن چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت میان الگوریتم پاندا گوگل و الگوریتم پنگوئن گوگل در این است: پاندا به وب‌سایت‌های هرزنامه‌ای هدف می‌گیرد، درحالی که پنگوئن با مسائل مرتبط با لینک‌سازی نادرست و افراز کلمات کلیدی به میزان زیاد مواجه می‌شود.

وقتی به پاندا می‌پردازیم، تنها راهی برای جلوگیری از تنبیه‌ها این است که وب‌سایت خود را به‌روز کنید و تمام صفحات با کیفیت پایین و بی‌ارزش را حذف کنید. همچنین باید صفحاتی که به‌طور زیادی بهینه‌سازی شده‌اند را بررسی کرده و با بهبود کمپین‌های آگاهی از برند و استفاده از رسانه‌های اجتماعی، وضعیت را بهتر کنید. در عین حال، برای جلوگیری از تنبیه پنگوئن باید از تکنیک‌های سئو نفوذی و غیرقانونی دست بکشید و مسائل زیر را اصلاح کنید:

  1. لینک‌سازی بیش از حد
  2. افراز کلمات کلیدی
  3. محتوای بی‌معنی و غیرمرتبط
لینکسازی PBN چیست؟
ادامه مطلب

به عبارت دیگر، به‌طور خلاصه، به‌روزرسانی پاندا یک فیلتر است که برای تنبیه محتوای با کیفیت پایین یا نازک طراحی شده است. از سوی دیگر، پنگوئن یک فیلتر است که برای تنبیه وب‌سایت‌هایی که از تکنیک‌های بد ساخت لینک و افراز کلمات کلیدی استفاده می‌کنند، طراحی شده است.

باورهای غلط درباره الگوریتم پاندای گوگل

معمولاً به دلیل تعداد زیاد الگوریتم‌های گوگل، برخی افراد گیج می‌شوند و نمی‌توانند تفاوت عملکرد آن‌ها را تشخیص دهند. در ادامه به معرفی چند باور نادرست درباره الگوریتم پاندا می‌پردازیم.

1. پاندا فقط به تکرار محتوا توجه می‌کند!

بزرگ‌ترین اشتباه درباره الگوریتم پاندای گوگل این است که برخی فکر می‌کنند این الگوریتم تنها با محتوای تکراری سر و کار دارد. کارمندان گوگل بارها تأکید کرده‌اند که پاندا به وبسایت‌ها تشویق به ارائه محتوای منحصر به فرد می‌کند، اما وظیفه آن از جلوگیری از تکرار محتوا فراتر می‌رود.

مسئله محتوای تکراری مسئله‌ای مستقل از الگوریتم پاندا است. آنچه الگوریتم پاندا به دنبال آن است، ارائه محتوایی با اطلاعات منحصر به فرد و ارزشمند برای کاربران است.

2. محتوای ایجاد شده توسط کاربران ارزش کمی دارد!

یک باور اشتباه دیگر این است که پاندا محتوای توسط کاربران را ارزشمند نمی‌شمارد. این باور نادرست است. الگوریتم پاندا مشکلی با محتوایی که توسط کاربران ایجاد شده است ندارد و تنها وبسایت‌هایی را که محتوای ضعیفی دارند، تنزل رتبه می‌دهد.

به عنوان مثال، اگر محتوای توسط کاربران در وبسایت شما بی‌ارزش یا کم‌ارزش باشد، ممکن است به نظر گوگل نیز بی‌ارزش باشد. اما این به معنای این نیست که گوگل به طور کلی با محتوای توسط کاربران مشکل دارد، بی‌وابسته به اینکه این محتوا یک نظر، مقاله یا هر نوع دیگری باشد. تنها مسئله این است که کیفیت، ارزش افزوده و عدم اسپم بودن محتوا مهم هستند.

به عنوان مثال، وبسایت‌هایی مانند دیوار و باما تمام محتوای خود را از کاربران دریافت می‌کنند که اغلب شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند، اما این وبسایت‌ها توسط پاندا مجازات نمی‌شوند زیرا این الگوریتم توانایی درک تفاوت‌ها و ارزش محتوای آن‌ها را دارد.

3. پاندا به مسائل فنی وبسایت‌ها توجه نمی‌کند!

برخی به اشتباه فکر می‌کنند که این الگوریتم هم به مسائل فنی وبسایت‌ها توجه می‌کند. الگوریتم پاندا تنها به محتوا توجه دارد. اگرچه مسائل فنی نقش مهمی در بهینه‌سازی موتورهای جستجو دارند، اما پاندا هیچ توجهی به مسائل فنی وبسایت شما، از جمله سرعت وبسایت، ندارد.

بهترین ابزارهای کد نویسی با هوش مصنوعی
ادامه مطلب

استفاده گوگل از الگوریتم پاندا گوگل

گوگل همچنان از پاندا استفاده می کند. اگرچه از زمان اعلام به‌روزرسانی الگوریتم پاندا تعدادی سال گذشته، پاندا همچنان فعال است. این یک بخش بسیار مهم از الگوریتم اصلی است، به این معنی که تاثیرش بر روی سئو حتی پس از گذشت بیش از دهه از زمان راه‌اندازی، همچنان مشهود است. گوگل پاندا بر سئو تاثیرات بلندمدتی داشته است. در اینجا تنها سه تغییر مهم از پاندا را برای شما عنوان کرده ایم:

E-A-T.1

مفهوم تخصص، اعتبار و اعتماد (E-A-T) می‌تواند به عنوان بررسی مزرعه محتوا تصور شود. گوگل همیشه می‌خواهد به وب‌سایت‌هایی که محتوای باکیفیت توسط کارشناسانی در زمینه‌های خاص تولید می‌کنند، پاداش دهد. دستورالعمل‌های ارزیابی کیفیت، راهنمای نهایی برای جلوگیری از تبدیل شدن به یک مزرعه محتوا هستند.

2.بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا به عنوان یک اصطلاح، قبل از پاندا واقعاً وجود نداشت. فقط کافی است به Google Trends بروید و خواهید دید که این اصطلاح در چه زمانی محبوب شد. ممکن است به سال 1996 برگردد، اما بازاریابی محتوا به عنوان یک مفهوم متمایز اساساً به علت پاندا به وجود آمد.

3.تمرکز بر روی چندین کانال ورودی

شاید مهمترین درسی که از گوگل پاندا آموخته شد این بود که هیچ‌گاه تمام تخم‌مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید، به خصوص نسبت به گوگل! اعتماد به یک کانال برای تمام ترافیک و درآمد شما یک شرط بازی است. اگر تغییرات الگوریتمی تواند شرکت شما را در یک شب از بین ببرد، تمرکز تنها بر روی سئو اشتباهی فاجعه‌آمیز است.

در دنیای پر از اطلاعات پیچیده امروز، گوگل همیشه تلاش می‌کند تا اطلاعات جدید و مفید را به کاربرانش ارائه دهد. الگوریتم پاندا هم برای همین هدف به وجود آمده و توسعه یافته است. از اهمیت بسیاری برخوردار است که کسب و کار شما تحت تأثیر این الگوریتم قرار نگیرد تا از تنبیهات آن جلوگیری کنید. همواره باید تلاش کنید تا محتوای با کیفیت تولید کنید، از روش‌های قانونی استفاده کنید و توجه مخاطبان را جلب کنید. برای مشاهده اتفاقات میتوانید از اسکریپت ها استفاده کنید. قبلا مطلبی در مورد اینکه اسکریپت چیست در دیدشو منتشر کرده ایم که خواندن آن خالی از لطف نیست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *